Zegar na wieży CH Stary Browar w Poznaniu
Szanowni Państwo!
Zespół „Czas na wysokości” miał przyjemność dokonania naprawy przekładni chodu i rozdzielacza zegara na wieży CH Stary Browar w Poznaniu. Mechanizm pochodzi z 1912 roku i został zamontowany na wybudowanej wieży w roku 2003. Wcześniej zegar czekał na powrót do sprawności po latach oczekiwania w jednym z poznańskich antykwariatów.
Wcześniejsze losy zegara nie są nam znane. Zegar sprawnie odmierzał czas do sierpnia 2018 roku. Od października 2018 roku prowadzone były przez zespół "Czas na wysokości" prace naprawcze.
Zegar został ponownie uruchomiony w dniu 30.11.2018 r.
Zapraszamy do zapozniania się z zakresem wykonanych przez nas prac
Wykonany zakres prac obejmował:
- Demontaż przekładni chodu zegara i przewiezienie do pracowni;
- Demontaż rozdzielacza na poziomie tarcz zegarowych i przewiezienie do pracowni;
- Wykonanie nowej podstawy stalowej rozdzielacza wraz z malowaniem proszkowym;
- Montaż nowego górnego ułożyskowania pędni (z wykorzystaniem łożyska stożkowego) łączącej mechanizm zegarowy z rozdzielaczem na poziomie tarcz zegarowych, będącego górną podstawą ułożyskowania pędni;
- Wykonanie nowych, stalowych uchwytów czterech kół przekładni kątowych rozdzielacza wraz z malowaniem proszkowym;
- Montaż nowego ułożyskowania (z wykorzystaniem wzmocnionych łożysk kulkowych) osi kół przekładni kątowych przenoszących napęd na cztery pędnie poziome prowadzące do tarcz;
- Wymiana czterech przegubów Cardana łączących osie poziomie kół zębatych rozdzielacza z pędniami przenoszącymi napęd na przekładnie wskazań;
- Oczyszczenie i cynkowanie osi oraz kół przekładni kątowych rozdzielacza;
- Czyszczenie elementów mechanizmu chodu wraz z polerowaniem czopów osi, palet wychwytu oraz tulei mosiężnych;
- Wymiana obu tulei mosiężnych łożyskujących oś koła napędowego oraz koła wychwytowego;
- Wymiana przedniej tulei łożyskującej oś kotwicy oraz regulatora wiatrakowego mechanizmu pośredniego typu różnicowego;
- Wymiana tylniego czopu osi kotwicy;
- Naprawa przeciwzapadki na osi systemu naciągu przekładni chodu;
- Usunięcie zniszczonej powłoki malarskiej z ramion kotwicy, ponowne malowanie proszkowe;
- Wykonanie stalowej podstawy z ułożyskowaniem w formie mosiężnych panewek osi pionowej przenoszącej napęd na pędnię, usztywniającej przekładnię kątową, łącznie z malowaniem z wykorzystaniem antykorozyjnego podkładu;
- Wykonanie stalowej podstawy osi poziomej przenoszącej moment obrotowy na pędnię (mocowanej na górnej laszy mechanizmu), łącznie z ułożyskowaniem z wykorzystaniem nowych mosiężnych tulei i toczeniem nowej osi;
- Malowanie regulatora wiatrakowego mechanizmu pośredniego wraz z wykorzystaniem antykorozyjnego podkładu;
- Montaż nowej sprężyny młotka przy dzwonie służącym wybijaniu godzin;
- Oczyszczenie ramienia korby nakręcającej ze zniszczonych powłok malarskich i naniesienie nowych z wykorzystaniem podkładu;
- Polerowanie mosiężnego zakończenia korby wraz z jej zabezpieczeniem;
- Wykonanie nowej korby do nakręcania mechanizmu bicia godzin wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym;
- Ponowny montaż zregenerowanego rozdzielacza na poziomie tarcz zegarowych;
- Ponowny montaż przekładni chodu mechanizmu;
- Regulacja pracy wychwytu oraz regulacja dokładności chodu zegara;
Bardzo serdecznie dziękujemy za zaangażowanie, współpracę oraz wielką gościnność.
© 2010 - 2023 www.czasnawysokosci.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone. Publikacja serwisu lub jego fragmentów za pomocą jakichkolwiek środków bez pisemnej zgody autorów zabroniona!